"Kan ni inte börja med att i alla fall försöka förstå..?"

Asså fyfan! Jag blir så jäkla frustrerad. Allt för ofta dessutom. Jag läser på "Lady Dahmers" blogg och börjar fundera som vanligt, för hon är ju så JÄKLA cool. Hon tar upp problem och normer vi har i samhället och när man läser om det så är det så jävla vettigt och som egentligen också är.. självklarheter! 

För visst är det väl självklart att alla får välja själva vad de ska ha på sig och vilken färg plagget har, osv? Visst är det väl självklart att man ska få vara som man är. Ha sina egna intressen, kunna säga vad man tycker... det är ju självklarheter...

En stund senare går jag in på facebook och möts av saker som "gilla så betygsätter jag ditt utseende med g, vg eller mvg" eller "gilla om jag är det minsta söt". Jag blir så jävla less rent utsagt! Det är så förargligt att jag bara vill lägga mig ner och grina. Seriöst, vad är det för jävla skit?!?!?!

& inte nog med det, om man bortser från det där, vad ser man då? Hmm,  rasistskämt? Hbt-skämt? Elaka ord som man säger till varandra? - JA, JA & JA! VAFAN??

Tyvärr är det just så det ser ut när många ungdomar skriver nu förtiden & det gör att jag känner mig uppgiven. Vad är det för jäkla värld? Vem orkar leva med dessa ständiga krav på utseende, beteende, etc, etc? 

Så länge man fortsätter att inte tänka före handling och fortfarande slänger ur sig ordspya på ordspya, så ja, kommer världen va en jävla mardröm... tycker jag. 

Eller tycker inte ni det?

Ni tycker väl förstås att det är kul att vara taskiga mot varandra och att det är kul att alltid vara på sin vakt och alltid vara den som kommer på de häftigaste kommentarerna och som ständigt fixar och fixar på sig själv för att försöka, försöka, försööööka vara den snyggaste, den som alla tittar på. Men så lyckas ni inte och blir bara mer och mer frustrerade... ni lägger på en timme extra före skolan, två, tre, ni måste se OKEJ ut, annars går det ju inte, ni måste, måste, måste, eller hur???

För vad händer om ni skiiiiiter i allt det här, slappnar av, njuter av livet, skiter i alla som fortfarande går efter normerna och tror att de fortfarande är coolast? Vad häääänder om ni bara är snälla och kärleksfulla mot era kompisar? Vad händer om ni får en trevlig stämning istället för en krystad sådan som kräver alkohol för att lätta upp den? Vad händer om du bara är som du är? 

Vad händer om vi får en bättre värld?

Jag tror att många inte ens orkar tänka på det, de låtsas som ingenting och bara lever under dessa krav. Bara hänger på liksom. Ibland kan det till och med bli så för mig. Men efter ett tag så säger jag till mig själv, säger "kolla bara, kolla vilken skit vi lever i!" och "vafan, reagera nu då!"... och då lyder jag min hjärna, jag reagerar, det är det minsta jag kan göra.

Det är det minsta alla borde göra.

För att det ska kunna bli en förändring måste folk börja fatta, för gör de inte det, då blir det aldrig någon skillnad.
& jag tror att det är därför jag skriver det här, för att jag vill att fler ska fatta, fatta vilken jäkla vardag vi lever i, inte minst på facebook!

Sen kan man ju välja sina vänner, men det är ju inte alltid så lätt. Har man en gång fastnat i dåliga rutiner så är det svårt att ta sig ur dem, så är det. & även de man tror är de bästa vännerna, de kan ha sina svagheter, sina dåliga sidor...

Men snälla, kan ni inte börja med att i alla fall försöka förstå..? Gör det inte för min skull, gör det för er egen skull, för hela samhällets skull. Var bra förebilder! Tänk på att om vi är dåliga föredömen kommer det drabba vår nästa generation & också de som är sisådär 4-5-6 år yngre... de som börjar sjuan nu till exempel... jag har sätt otroligt många "skräckexempel" på hur tolvåringar och till och med yngre INTE borde vara. Det handlar både om sättet och inte minst utseendet. Vrålsminkning, märkeskläder, ett kaxigt beteende... är det från oss de lär sig tro? Jo.. det är nog så det är vättni! 

Ni kanske tycker att jag låter som en jäkla ragata när jag skriver det här nu, men finns det inte någon anledning till att jag gör det i så fall?

Tänk på det ni!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0