Vad skulle du välja? Hat/kärlek?

Ibland känner jag att jag hellre skulle vilja vara en invandrare än att vara en vit svensk. "Varför då?" tänker ni säkerligen då.

Grejen är att jag hellre tar all den skit som invandrare får idag än att behöva gå runt och skämmas för andra vitas beteenden. Varje gång jag går förbi någon invandrare känner jag mig tvungen att le bara för att visa att jag inte är emot dem på något sätt. Det borde verkligen inte vara så, förstår ni hur fel det är och hur långt rasismen gått i Sverige då?

Jag är för ett jämlikt samhälle där alla respekteras för den man är. Men det fungerar verkligen inte om 20% av Sveriges befolkning håller med mig medan resten är rasister. Nu säger jag inte att det är precis så, det finns många bra människor, men de som är det gör verkligen att det blir en dålig stämning bland olika folkgrupper och det gör det också svårare för oss som inte är rasister, utan bara försöker leva.

Jag förstår verkligen inte varför vissa väljer att lägga sin energi på andras liv och att hålla på att klanka ner på varandra. Varför kan man inte bara leva sitt egna liv och ta vara på det och vara glad? Jag stör mig verkligen på det sättet som många människor tänker på idag. & hur kommer det sig att Sverigedemokraternas procent ökar när man tittar på opinionsmätningar? Jag förstår verkligen inte... Jag trodde att många hade förstått att detta inte var något vettigt, seriöst parti efter det att de faktiskt kom in i riksdagen. 

Kan någon förklara för mig vad det är för skillnad på en människa som kommer från till exempel Irak och en människa som kommer från Sverige? Kan någon förklara det, för jag förstår verkligen inte. Människorna kommer från olika länder, men that's it liksom? Alla.är.lika.mycket.värda, faktiskt. Det låter väldigt klyschigt när man säger så, jag vet, men det är ju faktiskt sanningen, den enda sanningen. Ingen ska behöva skämmas på grund av vart den kommer ifrån. Det är en plats på jorden, bara på en liten annan plats än vad du själv fötts på. Men det har ju liksom ingen betydelse? Isåfall skulle man lika gärna kunna säga "ja, du kommer från ett ställe 2 km ifrån mig, ska inte du hata mig för det? Vi föddes ju inte på preciiis samma plats, så nu är jag väl mindre värd än dig, eller hur? Eller är det tvärtom, för att du inte föddes där jag föddes, så är det du som är mindre värd?! 

Nej, ärligt talat tycker jag att det här är jäkligt löjligt, hela samhället idag känns som ett enda stort skämt. Det finns vissa, som är hur vettiga som helst, som.gör.bra.saker. Men sen finns det de som gör precis tvärtom och skapar den här dåliga stämningen. Är det verkligen så vi vill ha det här på jorden, i Sverige, ja... överallt?! Är det det? 

Jag önskar bara att alla kunde acceptera varandra för den de är och sluta upp med att lägga all sin kraft på hat, hat och hat. Det leder ingenstans förutom att det skapar en dålig stämning, & tänk vad mycket bra saker vi skulle kunna göra om alla lade sin energi på vettiga saker istället. Det skulle bli en bra stämning och en stor drivkraft om alla skulle stötta varandra istället! 

& att älska är ju det som varar längst & som känns allra bäst i längden, right?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0