GUC i mitt <3

Känner att jag måste skriva av mig lite. Är så galet arg på kommunen som lagt fram ett så korkat, kortfattat, slutgiltigt förslag om GUC. Jag tänkte först visa det brev jag skrev till kommunen innan de kom med det slutgiltiga förslaget. För er som vill veta lite om bakgrunden till allt detta. Sen bubblar jag på om nya tankar, om det som har hänt efter det att jag skrev brevet, osv. 


"Varför GUC inte ska läggas ned!

Mitt namn är Elin Hedlund Eriksson och jag går andra året på gymnasiet Grafiskt Utbildningscenter. Jag skriver detta då jag av många skäl är upprörd över vad som kanske kommer att hända, det vill säga att jag kanske kommer att få byta skola det tredje året av gymnasietiden. Jag bor i Tierp och att jag inte valde Högbergsskolan (som ligger i Tierp) som förstahandsval berodde helt klart på GUC. GUC är en så pass fin skola och med tanke på mitt brinnande intresse för media så valde jag just den, trots den jämförelsevis långa resvägen. Jag tänker nu därför berätta om hur jag ser på den alternativa nedläggningen av GUC, då skolan nu står mig varmt om hjärtat:

- Att kommunen påpekar att vi som elever kommer att få samma utbildning, men i en annan skola, tror inte jag på. Ämnena kanske blir de samma, men knappast allt runt omkring. När jag valde GUC var det dels på grund av medieämnena, men det var till stor del också skolan i sig. Första gången jag såg GUC kände jag att “här ska jag gå!”. Lokalerna och den underbara arkitekturen var helt klart i en klass för sig. Ljuset som strömmade in i entrén gjorde att allt såg så rent och modernt ut. Matsalen som var gjord av eleverna själva, arbeten som gick längs med väggarna på andra och tredje våningen. Det kändes som att alla hade hjälpts åt att forma GUC, tillsammans. Att lärarna och rektorerna verkligen ville visa upp vilka begåvade och ambitiösa elever som gick där. Att allt var värt att visas. GUC fångade verkligen upp mig, fick mig att vilja börja gymnasiet. Jag ville bli en av dem, en av dem på GUC.

Att jag nu kanske kommer att få byta skola till det tredje och sista(!) året av gymnasiet känns oerhört tråkigt! Jag har aldrig trivts bättre i en skola än här på GUC. Ända sedan förskoleklass och upp till nian har jag alltid känt mig otrygg på grund av andra elever och den dåliga stämningen. Men på GUC känner jag aldrig av något sådant. Det är trevliga klasskamrater och väldigt bra lärare. Att nu vara rädd att mista dem och all den trygghet och gemenskap vi byggt upp här gör mig både rädd och ledsen. Jag valde GUC för att jag ville gå på GUC, inte för att jag ville gå på Lundellska eller Bolandgymnasiet, för då hade jag självklart valt en av de skolorna. Att det också är det sista året av gymnasiet gör mig orolig, dels på grund av studierna, dels för hur det kommer lösa sig praktiskt.

Tredje året är det år då det händer mest saker. Vi ska skriva ett gymnasiearbete, prova studentmössor, klara av resten av studierna där det ställs höga krav (speciellt om man vill nå de högsta betygen). Att vi dessutom måste vänja oss vid den nya skolan, lära känna nya lärare och elever, lära sig hitta där, att över huvudtaget acceptera tanken att kommunen har tvingat oss att byta skola, det sista året, trots avtalet!

För kommunen har onekligen ingått ett avtal om att skolan ej ska läggas ner. Så här står det: “I avsiktsförklaringen garanteras att elever som går på GUC AB:s utbildningar får avsluta sina gymnasiestudier vid skolan (…)” Det står klart och tydligt att man syftar på hela skolan och inte bara på själva verksamheten.

På GUC har vi, utöver våra fantastiska lärare och lokaler, enormt professionella tv- och radiostudios, samt trycksalar. GUC har även nyinköpta macintosh- datorer med program som man även använder i det riktiga yrkeslivet. Denna utrustning gör skolan till en ytterst unik medieskola och den enda riktigt ambitiösa och seriöst satsande medieskolan i Uppsala kommun. Lokalerna som utrustningen står i är också speciellt utformade för just det här och att flytta den skulle antagligen resultera i att man var tvungen att bygga ut, vilket skulle kosta en hel del. För att inte tala om själva flytten.

Att det också ryktas om att många elever, som bor i andra kommuner men som läser på GUC, tänker byta till skolor som ligger i deras hemkommun istället om GUC läggs ner skulle göra att kommunen förlorade en hel del pengar med tanke på alla bidrag kommunen får av elevernas hemkommuner.

Nej, jag tror faktiskt inte det skulle löna sig att lägga ner GUC om jag ska vara ärlig. Nu när Årsta Särskola trots allt utnyttjar en del av byggnaden kan vi inte ha ett så mycket högre elevantal, vilket kommunen glömt att räkna på. Och med Årstaskolan som hyr lokaler och med uthyrning av A-byggnaden så sänks därmed även hyran av GUC betydligt.

Tänk på det, tänk på avtalet och för all del på oss elever som faktiskt blir drabbade av det här innan ni i kommunen fattar något förhastat beslut. Det är vad jag önskar här och nu.


Tack på förhand!!

Med vänliga hälsningar,
Elin Hedlund Eriksson"


Men nu har kommunen trots alla protester kommit fram med ett förslag. & visst, hade detta förslag varit någorlunda logiskt, ja då hade jag nog kunnat acceptera det mer i alla fall. Men detta förslag, detta förslag är allt annat än logiskt! 

Kommunens mål från början var att man skulle lämna GUC då årshyran var för dyr. Det var vad de ville. De ville spara pengar så att dessa pengar kunde gå till utbildningen istället för hyran, & visst, det är ju ganska förståeligt ändå, det kan jag inte neka till. Men att de nu torsdagen den 4e oktober gör ett förslag om... ja, kan ni gissa vad de föreslår? De föreslår att vi ska flytta till Bolandgymnasiet, att de ska bygga om och renovera där för 62 miljoner(!!). 62 miljoner som antagligen kommer sluta med mer.. för uppmärksamma att de inte ens räknat med själva flytten av all teknik! Uppmärksamma att årshyran på GUC ligger på ca 17 miljoner kronor & att de där 62 miljonerna är mer än de 3 år då GUC kommer ha ett underskott av elever!! Underskottet som var "huvudorsaken" till detta förslag... ja det var väl i alla fall vad de ville inbilla oss...

Men vänta. Ni har inte hört det värsta än! Kommunen, som innan sa att de ville lägga ner skolan, har visst glömt bort dessa idéer nu. Nu tänker de istället göra skolan till en ända stor evakueringslokal för skolor som behöver renoveras. Andra elever ska alltså få vara där under tillfälliga perioder medan VI måste flytta till en annan skola! Varför kan inte de flytta till bolandgymnasiets källarlokaler?? Eller till baracker eller vad man nu använder när man renoverar skolor!? Varför ska vi behöva flytta från vår skola bara för att andra ska få ha någonstans att vara när det renoveras?? Att de också har planer på att göra skolan till en grundskola vid ett senare tillfälle gör mig allt annat än glad. Vad hände med allt de sa innan förslaget gjordes? It makes no sense!!!

Detta är bara ett enda stort HÅN mot oss. De är inte intresserade av ekonomin som de en gång sa. De kommer inte spara några pengar alls på det här, tvärtom, de kommer förlora pengar! De vill bara göra sig av med oss, göra sig av med GUC så att de kan utnyttja lokalerna till "viktigare saker"! Jag blir så jäkla förbannad att jag inte vet vart jag ska ta vägen. 

Att inse att kommunen tror att vi är så jävla dumma i huvudet att vi går på allt det här, det gör mig så in i bomben förbannad! Tror de, ärligt talat att vi kommer att gå med på det här?! Nej vi ska kämpa för vår skola, vi ska kämpa för det här, in i det sista. Det ska vi tamefan göra! Vi ska visa de där politikerna vad vi går för. Jajemen!

(& så får vi hoppas att kommunstyrelsen som tar detta beslut NÄSTA TORSDAG är något mer klara i huvudet än de som kom med det här förslaget!)

Om det är någon GUC:are som läser detta så kan jag ju också meddela att politikerna ljög oss rakt upp i ansiktet under medborgardialogen som de höll på skolan. När vi frågade hur länge de haft detta i åtanke, att lägga ner GUC, Lundellska eller Boland sa de att detta var någonting de kommit på i början av den här hösten och att de bara sett att de skulle behöva göra någonting i våras. Det där är bara bullshit. Då jag är intresserad av detta så har jag fått lite papper och avtal angående detta som jag suttit och plogat igenom. På ett av dem står det så här:

"Överföring av verksamheten GUC AB till Uppsala kommun samt frågan om avveckling av GUC AB"
& vad är datumet? 2012-05-13. 
Detta betyder, om jag har förstått det rätt, att de redan då hade kunnat förbereda eleverna som skulle börja i ettan till hösten att skolan kanske inte kunde få vara kvar. Då hade i alla fall de sluppit det här tjafset. 

"Under förutsättning av beslut enligt ovan beslutar kommunstyrelsen för egen del att uppdra till kommunledningskontoret att återkomma med förslag på hur GUC AB ska hanteras efter det att inkråmsöverlåtelsen genomförts." 


Nej det är som Malin Gidlund säger: De har redan sagt en massa saker som de inte hållit eller talat sanning om, så varför ska man lita på dem nu, när de säger att det ska bli så bra på Bolandgymnasiet?


Kommentarer
Postat av: Jonathan W

Du har mycket bra tankar, och jag håller med om att nedläggningen av GUC är dålig och att den inte bör genomföras.

Däremot så har jag givetvis inte sett det dokument du hittat, men jag är knappast förvånad över att det finns ett dokument med den titeln.

Som du säkert vet med tanke på att du läst avsiktsförklaringen så tog kommunen för en tid sedan över ägandeskapet för GUC från en del privata aktörer, helt enkelt för att skolan skulle klara sin ekonomi efter förändringarna i den nya skollagen.

Vad innehöll dokumentet i sin helhet? För om kommunen köpte skolan, så vore det konstigt om de inte därmed avvecklade GUC AB och förde över verksamheten till kommunen.

2012-10-12 @ 16:07:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0