En värld där olikheter accepteras

I mitt tidigare inlägg nämnde jag att det är viktigt att man accepterar olikheter. Varför jag skriver om just detta är för att i vår värld skapas i princip alla konflikter på grund av just detta, olikheter. Att människor är olika, har olika viljor, olika ståndpunkter. I vår värld behövs det mer acceptens. Vi måste kunna acceptera andra människor även om vi inte alltid tycker likadant, ser likadana ut, har likadana kulturella, religiösa ståndpunkter, likadana värderingar. Skulle denna acceptens infinna sig så tror jag att många konflikter skulle upphöra. För om vi tar några exempel, hade Hitler & hans anhängare försökt förinta en hel folkgrupp om de hade accepterat varandra? Nej, antagligen inte. Hade det funnits rasism om alla hade accepterat varandras olikheter? Nej, antagligen inte.

Sen finns det även andra faktorer som kan orsaka konflikter, så som makt & ekonomi. Men vad jag vill komma till är att världen skulle vara så mycket trevligare om alla bara kunde acceptera varandra. Det betyder naturligtvis inte att alla måste älska varandra, för det vet jag är orimligt. Men att man kan leva under samma himmel, på samma jord, utan att vara nära på att slå ihjäl varandra skulle vara skönt. Enligt mig ska det inte finnas några "vi & de" då det endast skapar utanförskap & det tror jag inte att någon skulle trivas särskilt bra med. Vi måste börja vara mer logiska & hänsynsfulla innan vi öppnar munnen, vi måste lära oss att diskutera med logik, inte utifrån känslor. Man kan inte använda hat eller rädsla som ett argument för att kasta ut någon ur landet. Det fungerar inte, inte i längden.

Utan försöker man bara tänka efter, kanske genom att analysera ett problem, så ser man också att det inte är människorna det är fel på, utan andra faktorer som påverkar livet runtomkring dem. Detta gäller alla människor, inte bara en viss folkgrupp. Ser man till uppväxt, ekonomi, arbetsförhållanden, erfarenheter, mm. kan man snabbt förstå varför livet har utformat sig på det sätt som det har gjort för just denna person & detta skapar också en större förståelse för andra människor. Gör att man kan känna empati istället för ilska.

Jag sa tidigare att det vore orimligt att alla människor skulle kunna älska varandra & tyvärr tror jag inte att alla har förmågan att få denna djupare förståelse & acceptansen till andra människor heller. Men det här är i alla fall min eviga önskan om hur samhället skulle kunna utvecklas till det bättre, för alla människor.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0