I-landsproblem*

*I-landsproblem - små problem som vi "skapar" här i de så kallade industriländerna. Saker som vi stör oss på som en fattig människa i ett utvecklingsland aldrig skulle drömma om att bli irriterad på. Småsaker helt enkelt.

Dag in och dag ut går flera tusentals människor runt och stör sig på de så kallade "i-landsproblemen". Men har ni tänkt på hur bra vi har det egentligen

Idag t.ex. har jag gått runt och tyckt synd om mig själv för att jag missar avslutningslunchen med tjejerna från klassen, som invigning för sommarlovet. Nu ligger jag istället hemma och är sjuk, & visst, det är inte särskilt kul. Men trots det & att jag kanske inte haft världens bästa barndom, & att jag då och då kan må ganska dåligt p.g.a. stress och andra saker. Vad det nu än kan vara, så har jag, trots allt detta, det väldigt bra! Jag har föräldrar som bryr sig om mig, ett tak över huvudet, mat varje dag, bra klimat utan jordbävningar, tsunamis, orkaner, vulkaner, massor av giftiga ormar (haha), osv. Sverige är ett bra land. & jag tror att det är just därför vi har i-landsproblemen, för att vi har det så himla bra redan. Det finns egentligen ingenting väsentligt att irritera sig på, så då hittar man helt enkelt nya, dumma saker att göra det på. 

Så tänk på det, varje gång ni blir irriterade på någonting. Att vi har det mycket, mycket bättre än mer än en tredjedel av världens befolkning. Jag vet att det är svårt att tänka så när man är sådär fly förbannad. Men för guds skull, var tacksamma. Såg häromdagen på Facebook en tjej som hade blivit så arg på sina föräldrar för att hon BARA fick en iPhone i present så att hon hade sönder den. Blir så förbannad när jag ser sådant. Var tacksamma för det ni har istället för att endast tänka på de materiella sakerna här i livet!! För när det väl kommer till kritan skulle jag kunna ge upp allt för min fina familj, till och med kameran(!!!). 

Ta detta med en nypa salt när jag säger att vi inte har några problem i Sverige, för det har vi, men jag syftar framför allt på de typiska i-landsproblemen.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0