La France

Har ju då varit i Frankrike i några dagar & det var väldigt roligt måste jag säga, även om man kanske saknade vissa saker. Men Montpellier, som vi bodde i, var en jättevacker stad! Kändes lite som Gamla stan i Stockholm. Alla byggnader var av gammal stil, så de var väldigt ståtliga & vackra. Familjen jag bodde hos var också väldigt härlig, jättesnälla verkligen! 

Det var väldigt intressant också, för det var många saker som skiljde sig mellan Sverige och Frankrike. Kan ju nämna några av dem..

  • Toaletterna på offentliga platser & i skolan; de hade nämligen inte toalettringar, vilket gjorde att man fick kissa i 90 grader om man inte ville sitta på själva toaletten. 

  • Mycket varningar om ficktjuvar/tiggare; de sa till exempel att man inte skulle gå runt på stan med mobilen i handen för att någon då kunde komma och ta den. 

  • Skräpigt! Var inte alls lika rent som i Sverige... 

  • Man separerar på toaletten och själva badrummet (dusch/badkar & handfat). Man fick gå på toa i ett rum och sedan gå till badrummet för att tvätta händerna, vilket var lite omständigt. 

  • Vattnet stank klor, så vågade inte dricka det! Fransmännen själva använde en speciell kanna att filtrera vattnet i. 

  • Man hade skor inomhus, vilket jag tyckte var väldigt obekvämt. Frågade redan första kvällen om jag kunde ta av dem, haha... 

  • Mycket fler rökare (inte bara av cigaretter). Kände lukten av weed tre gånger utanför skolan(!!) & detta var tydligen helt normalt enligt fransmännen. Väldigt stor skillnad. 

  • Matvanorna/matkulturen; De äter vanligtvis middag vid åtta där och kan sedan sitta och äta i ca två timmar. Middagen i sig är inte så annorlunda, men däremot frukosten. De äter ofta croissanter med chokladfyllning till frukost, vilket för en svensk blev väldigt sött och fettigt. Haha, våra magar blev nog inte jätteglada efter några dagar med alla onyttigheter! 

  • Hur man hälsar; Som de flesta vet pussar man varandra på kinderna i Frankrike. Men(!) det är olika hur många pussar man ska göra beroende på var i Frankrike man är. I Paris gör man t.ex. två stycken, medan man i södra Frankrike, där jag var, pussar tre gånger & det fanns även ytterliggare något ställe där man pussar fyra gånger! Gud så jobbigt! Första kvällen när jag skulle träffa "min familj" för första gången blev jag tillrättavisad för att jag endast pussade två gånger, haha. Jäkligt noga det där alltså!

    Jaja, nu ska ni få se lite bilder också! 


    Dag 1


    Stockholm! <3


    Crossianter redan på flygplanet!


    Charles de Gaulle, flygplatsen i Paris som vi mellanlandade på! 


    Åh, haha, det blev jättedimmigt precis innan vi skulle landa i Montpellier & det kom som en sådan där luftgrop (eller vad det nu kallas) så att hela planet studsade till. Jag, Claudia & Mikaela skrek då till så att många började stirra på oss, hahaha! Alla var liksom knäpptysta förutom vi, så det var lite kul! 


    Spårvagn i Montpellier. Färgen på dem varierar beroende på vilken destination de har. 

    Parken utanför skolan. 

    Detta är alltså deras skola! Puh! Liiiite skillnad från våra svenska skolor om man säger så, hehe. Ca 4000 elever går det på skolan i nuläget (beror lite på hur man räknar. Finns en universitetsdel också där ca ytterliggare 1000 personer går, om jag förstod det rätt). 


    Dag 2 - denna dag hade vi presentationer och lite sightseeing i Montpellier


    Place de la comedie - betyder komedins torg & är döpt efter bion som ni kan se till höger i bilden, Gaumont. Den pampiga byggnaden i mitten är en opera. 


    Så gullig butik! 



    Dag 3 - presentationer & utflykt till bron/akvedukten Pont du Gard & till Haribofabriken i Uzèz

     

    Utsikten från min balkong.



    Dag 4 - heldagsutflykt till en flamingopark, till Medelhavet (båda ligger i området Saintes Maries de la mer) & till Aigues Mortes, en gammal medeltida stad.  


    Sverigegänget, woop woop! Claudia, Helen, Mikaela, Weeraphat, Johanna & jag.


    & så våra underbart snälla lärare då!



    Dag 5 - hemfärd i värmen. Var ca 25 grader både dag 4 & 5 = sommarvärme för oss svenskar. Vi tappade hakorna när fransmännen klagade på att det var KALLT. Man ba: mhm, kom till Sverige & detta är vårt varmaste typ!!

     

    Blev helt lyriska när vi såg Eiffeltornet från flygplanet, haha! Var över huvudtaget allmänt hysteriska hela flygfärden hem, jag, Mikaela & Claudia. Skrattade nog mer då än på hela resan sammanlagt. Folket runt omkring oss måste hatat oss, haha!

    Haha, hur kan man skratta åt den där mugghållaren?! Fattar inte det nu när jag tänker tillbaka, men det gjorde vi i alla fall, hur mycket som helst! 
    Man är ju tvungen att fälla upp det där lilla bordet när man ska lyfta & landa och vi skojade typ och sa att det var väldigt viktigt att fälla upp mugghållaren också! Sen gick det inte att göra det när vi väl skulle göra det, då den bara ramlade ner hela tiden & det tyckte vi var jäääättekul! Åååh.. haha :D


    Tack alla för en underbar resa! Det var hur roligt som helst att få resa med er! Även med er svenskar som jag också lärde känna tack vare detta projekt, jättekul!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0