Godaste tacosen + veganism

Har snart varit vegan i 2 veckor. Det går finfint, så jag är så glad för det! :))
Jag var lakto-ovo-vegetarian innan, i cirka ett halvår, men i och med att mjölk-, ägg-, och annan typ av produktionen där animalier används/utnyttjas är minst lika dålig så vill jag undvika allt sådant. Den första veckan kan jag medge var lite kämpig då det kändes som att jag helt plötsligt inte kunde äta någonting. Men nu känns det bara bra. Det enda som är jobbigt nu är väl alla kommentarer en får om sitt kostval. En kan ju tycka att folk borde vara positiva och berömma/uppmuntra, men så är det verkligen inte. Många kan verkligen inte förstå sig på detta och tycker att det är dumt och "bara jobbigt". 

Detta skrev jag dag två (tror jag att det var?) av min vegantid och det beskriver pretty much ens situation som vegan: 

"Bestämde mig häromdagen för att bli vegan istället för lakto-ovo. Jag känner mig så kluven angående detta. Eller mest är jag bara bekväm av mig, precis som köttisar. Så jag ska kämpa. 

Grejen är att det känns som att jag verkligen inte kan äta någonting längre, som jag inte själv lagar/bakar. Hade exempelvis fika med klassen idag. Åt ingenting, drack vatten (ville inte dricka fun-saften pga aspartam). Det var ju kul, eh? Träffade också en vän på tåget på vägen hem idag. Hon ville bjuda på mjölkchoklad, tackade nej, hon insisterade, jag: nej men jag är vegan, så jag kan inte äta det där. Hon - förvånad och ville därför inte äta den framför mig. 

Men det jobbigaste är hur många köttisar faktiskt ser på veganism. På fikat idag så var det några klasskompisar som ba: nej men va fjantigt (när jag inte ville äta på grund av att det innehöll smör) och ba: Kan du inte göra ett undantag? 

Dessa personer fattar ju obviously ingenting & det sårar faktiskt. Acceptera mitt val, tack? 

Men ja, även om det är lite jobbigt nu så antar jag att jag kommer att vänja mig och jag tänker verkligen inte ge upp. Jag gör detta för djuren och det är såå värt mödan! "

& ja, nu har jag väl vänjt mig, i alla fall mycket mera än vad jag hade gjort dag två. Jag har hittat ersättningsprodukter till i princip allt och är med i en massa vegangrupper där vi peppar varandra till vår livsstil, amazing! Skulle faktiskt vilja ha fler vegankompisar, vore kul att hitta folk som tänker mer som en själv, som faktiskt kan förstå hur det är att ha denna livsstil tack vare egna erfarenheter.

However, idag gjorde jag typ godaste tacosen ever. Alltså verkligen. Trodde det var omöjligt att göra en godare vegantacos än den "vanliga" varianten, men tydligen så gick det och det gör mig ännu mer lycklig och övertygad om att en kan göra minst lika god veganmat som "vanlig" mat. Just look at these pictures!

 
Gjorde guacamole för första gången någonsin och det var hur gott som helst! Gjorde däremot på mitt egna lilla vis, då jag omöjligt kan följa recept. Improvisation for the win. <3 

Här är det ungefärliga receptet på den + de andra ingedienser till bästaste tacosen:

Elins special-guacamole:
2 avokados
En halv gul lök
Citronsaft
Lite tomatsalsa
Sweet chilisås
Färsk persilja
Färsk oregano
Några vitlöksklyftor
Olivolja
Salt
Peppar

Vitlökssås med färsk basilika:
Alpros veg.yoghurt
Vitlök
Olivolja
Salt
Peppar
Hackad färsk basilika

Bönsalsa:
En tetra blandade bönor
Tomatsalsa + lite sweet chilisås
Hackad färsk basilika, persilja samt färsk oregano
Vitlök
En halv gul lök
Salt 
Peppar

Övriga ingredienser:
Tomat
Gurka 
Sallad 
Rädisor
Banan
Kikärter
Jordnötter
Riven soyaost á la mozzarella-style
Tortillabröd + nachochips

De färska örterna gör ALLT (eller väldigt mycket i alla fall), så skippa helst inte dem. Vi odlar egna örter, vilket kan vara ett tips om en inte vill köpa dessa hela tiden (blir ganska dyrt i längden). 

Jag brukar också tänka såhär angående veganism att; i och med att det är en norm att äta kött i dagens samhälle så betyder det inte nödvändigtvis att det är det som är rätt, vilket många verkar tänka. Det är en norm, men är normerna alltid de bästa? Det blir jobbigt för de som är veganer på grund av att många är köttisar idag, men betyder det att det är vi som ska anpassa oss bara för det? Betyder det att det är vi som ska börja äta kött? Betyder det att det är vi som gör fel, bara för att vi är en minoritet i samhället? Om en leker med tanken lite... tänk er att det skulle handla om politik istället. Bara för att rasismen växer och rasistiska partier numera har majoritet i vissa länders parlament, betyder det att det är det rätta då? Jag skulle inte säga det, men det beror självklart också på vilka värderingar en har. Men tycker en att alla ska vara lika mycket värda, är det rimligt att endast applicera detta på människor då? Ska inte djuren också ha rättigheterna att leva i frihet utan förtryck? För det är faktiskt det djuren utsätts för, förtryck från människorna. 

Köttätande människor tar aktivt del i och ger sitt medgivande till att utöva en grym makt över de underordnade - djuren. Detta är typiskt för människan och kan jämföras med förtryck människor emellan. Människor har i alla tider utnyttjat sin makt för att slå ner på de svaga. Det sker ständigt, det gjorde det under förintelsen, det gör det idag också. En grupp människor tar makt över en annan grupp människor och torterar dem eller utövar någon annan typ av förtryck. Många kan reagera i efterhand och säga att det var fel (exempelvis efter WWII). Men under en pågående maktutövning så finns det en princip om att "makt ger rätt". Bara för att människorna har makten över djuren idag, på grund av deras försvarslöshet, så är det helt plötsligt okej att döda dem. Det ges ett medgivande om att det är okej att döda djuren, vilket indirekt gör köttätare till ett folk vars moral säger att det är okej att döda (djur). Vissa påpekar att lidandet hos människor och djur inte kan jämföras. Men som en kan se på djurs yttre beteenden samt hjärnkapacitet under den tid då djuret plågas så finns det inga som helst tecken på att det är annorlunda. & huruvida djur lider i köttproduktionens klor är ingenting att diskutera. Att förespråka acceptans gällande maktpositionen gentemot djur kallas artism och är ingen annat än en diskrimineringsform, precis som rasism, sexism eller någonting annat.

Tvekar du på någonting av det jag skriver här så kan du kolla på Earthlings.

Det är ju inget fel med att tycka att veganism är bättre - för det är det ju, hehe. Klart en ska respektera andras kostval också, då det är upp till var och en. Å andra sidan tycker jag att det är fel när folk klagar på att framför allt veganer är för "agressiva". Klart en kan försöka att hålla en god ton, om den vill. Men jag tycker att det är självklart att en som vegan kan få försöka värva folk till det som är bättre (både för djuren, hälsan och miljön) och berätta om nackdelarna av en kost med kött inkluderat. Det är ju dock en brutal sanning, vilket gör att det lätt kan låta extremt när en berättar om det. Men än sen då? Folk måste ju förstå hur verkligheten faktiskt ser ut, utan att sanningen ska vara inbäddad i en massa gulligull. För idag så känns det som att många inte förstår detta, hur det faktiskt ligger till, och inte vill det heller!

Men är det inte en skyldighet som köttätare att faktiskt sätta sig in i situationen för att sedan ta ställning om en tycker att det är rätt att fortsätta att äta som den gör eller inte? Jag tycker faktiskt det. Såklart det är lättare att roffa i sig en massa kött och mejeriprodukter om personen i fråga är helt ovetande om den faktiska sanningen. Vet en hur det ligger till så är det betydligt svårare att se mellan fingrarna och när en väl har tagit ställning så är det väldigt svårt att se när andra blundar för problemet. Det riktigt skär i hjärtat då en vet hur folk äter på andras bekostnad.

En pratar om medmänsklighet, men borde det inte handla om ALLA grupper? Vi är också djur, däggdjur, så borde vi inte tala om meddjurlighet eller liknande? Fundera gärna på det!

Nu blev det ett mycket längre inlägg än vad jag hade tänkt mig. Men jag hoppas att någon kanske läser detta i alla fall. Kram till er ALLA! :))

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0