Goda gärningar som (o)gillas

Precis som att hoppet är det sista som lämnar människan så är misstänksamheten och överlevnadsinstinkten det första som uppkommer hos en.

Detta kunde nog bevittnas ganska tydligt hemma hos oss ikväll då vi i dryga tio minuter sprang omkring och tjöt i lägenheten, enbart på grund av åsynen av en ung man, omkringvandrandes på innergården och såg till synes ut att behöva komma in i lägenhetshuset. Visserligen var klockan halv två på natten när just detta hände, men det tog ändå dryga tio minuter innan jag hade samlat tillräckligt mycket mod för att öppna den franska balkongen för att fråga om han behövde hjälp.

Det visade sig att den unga mannen varken var någon våldtäktsman, yxmördare eller stalker, utan endast en helt vanlig kille som morgonen därpå skulle flytta dagen efter och helt enkelt hade glömt att ta med nycklarna till lägenheten. Det var vad han sa i alla fall, och ska jag följa de tankebanor som jag och min vän formulerade efter detta nattliga möte så borde vi ändå utgå från att människor är goda samt att vi borde göra det som vi själva hade velat att någon skulle göra för oss. Det låter klyschigt, det håller jag med om. Men hur ofta fullföljer vi verkligen detta i verkligheten och vilka sammanhang relaterar vi till när vi hör uttrycket?

Visserligen gjorde jag det rätta idag och det finns utan tvivel många andra som gör minst lika fina vardagsgärningar (som egentligen borde vara självklara). Men jag tycker ändå att vi kan bli bättre, mycket bättre.”





I Min Sanning på SVT berättade Henning Mankell att när han var liten sågs girighet som en synd och givmildhet som en dygd, medan det idag snarare är tvärtom. Jag tycker det sammanfattar dagens samhälle ganska bra och visar också på hur dåligt de gamla klyschiga uttrycken - och rent av värderingarna - faktiskt stämmer överens med dagens mentalitet bland gemene människa. När Josefin häromdagen gav pengar till några hemlösa så var det folk som blev uppenbart förvånade och såg helt och hållet ogillande ut??? Hur kan människor reagera så när en gör någonting så pass godhjärtat? I sådana situationer blir jag arg på samhället och misstänker att det har med dagens rasism att göra. 

Trackback
RSS 2.0