Meldofestivalen enligt mig


Jag tänkte bara berätta upplägget på det här först, så ni slipper undra. Först har jag skrivit en deltävling och de riktiga resultaten, sen efter det har jag skrivit vilka jag tyckt skulle gått vidare och så...

I slutet är det även lite allmäna tankar om melodifestivalen och lite frågor till er som ni gärna får besvara genom att slänga in en liten kommentar! :) 






Så här slutade deltävling 1 av Melodifestivalen 2012:

Final: Loreen
Final: Dead by April
Andra chansen: Sean Banan
Andra chansen: Thorsten Flinck & Revolutionsorkestern
5. Afro-Dite
6. Marie Serneholt
7. Abalone Dots
8. The Moniker


Så här tycker jag att det skulle gått:

Final: Loreen
Final: Dead by April
Andra chansen: The Moniker
Andra chansen: Sean Banan
5. Abalone Dots
6. Marie Serneholt
7. Thorsten Flinck & Revoloutionsorkestern
8. Afro-Dite





Så här slutade deltävling 2 av Melodifestivalen 2012:

Final: Ulrik Munther – "Soldiers"
Final: David Lindgren – "Shout It Out"
Andra chansen: Top Cats – "Baby Doll"
Andra chansen: Timoteij – "Stormande hav"
5. Thomas Di Leva – "Ge aldrig upp"
6. Sonja Aldén – "I din himmel"
7. Andreas Lundstedt – "Aldrig aldrig"
8. Mimi Oh – "Det går för långsamt"


Så här tycker jag att det skulle gått:

Final: Ulrik Munther
Final: David Lindgren
Andra chansen: Thomas Di Leva
Andra chansen: Andreas Lundstedt
5. Top Cats
6. Timoteij
7. Sonja Aldén
8. Mimi Oh




Så här slutade deltävling 3 av Melodifestivalen 2012:

Final: Björn Ranelid feat. Sara Li – "Mirakel"
Final: Molly Sandén – "Why Am I Crying"
Andra chansen: Youngblood – "Youngblood"
Andra chansen: Andreas Johnson – "Lovelight"
5. Mattias Andréasson – "Förlåt mig"
6. Love Generation – "Just a Little Bit"
7. Carolina Wallin Pérez – "Sanningen"
8. Maria BenHajji – "I mina drömmar"


Så här tycker jag att det skulle gått:

Final: Carolina Wallin Pérez
Final: Molly Sandén
Andra chansen: Mattias Andréasson
Andra chansen: Andreas Johnson
5. Love Generation
6. Maria BenHajji
7. Youngblood
8. Björn Ranelid feat. Sara Li





Så här slutade deltävling 4 av Melodifestivalen 2012:

Final: Lisa Miskovsky – "Why Start a Fire"
Final: Danny Saucedo – "Amazing"
Andra chansen: Lotta Engberg och Christer– "Don't Let Me Down"
Andra chansen: Dynazty – "Land of Broken Dreams"
5. Charlotte Perrelli – "The Girl"
6. Axel Algmark – "Kyss mig"
7. Hanna Lindblad – "Goosebumps"
8. OPA! – "Allting blir bra igen"


Så här tycker jag att det skulle gått:

Final: Liza Miskovsky
Final: Axel Algmark
Andra chansen: Hanna Lindblad
Andra chansen: Danny Saucedo 
5. OPA!
6. Lotta Engberg och Christer Sjögren
7. Dynazty
8. Charlotte Perelli



Den som ska vinna i finalen enligt mig: Antingen Loreen eller Liza Miskovsky.

Om det inte blir någon av dem: Molly Sandén, Ulrik Munther, David Lindgren eller Danny Saucedo.

Absolut inte: Björn Ranelid, Top Cats eller Thorsten Flinck.



Vissa saker är det ju inte så stor skillnad på i mina och folkets bedömningar, medan vissa saker skiljer sig mera. Men att framför allt att de som gått vidare till final inte skiljer sig så mycket från mina egna åsikter är bara bra tycker jag! Jag tycker faktiskt att det har varit ett relativt bra melodifestival-år i år, för en gångs skull! Det enda som jag tycker är riktigt dåligt är att Carolina Von Pérez inte gick vidare. Möjligen också att Axel Algmark inte gick vidare, han var så skön och man blev riktigt glad och sprallig av låten. Plus att den var riktigt bra i sig också, med sina små influenser från Håkan Hellström! 

Sen kan jag tycka det är lite fjantigt med melodifestivalen ibland då många artister liksom blir "melodifestierade" (eget uttryck)... Nej men Dead by April till exempel, de känns mycket mesigare nu bara för att de är med i melodifestivalen. Jag tror att, om de hade gjort den där låten på sitt egna vis hade den troligen varit mer rockig och inte så mesig och lugn i refrängerna. De vill liksom att den ska bli liiiite mer schlager-aktig så att den ska nå ut till fler människor. Det tycker jag är fel. Man ska köra på sitt vis och därmed basta!

Och det här med att upprepa saker sjuttioelva gånger är något som melodifestivallåtar är väl kända för. Det kan jag tycka är riktigt irriterande. Visst, man vill som låtskrivare att låten ska sätta sig på hjärnan snabbt, men jag tycker ändå att; om det är en bra låt så hör man det och då behövs inte de där knepen. Det är bara irriterande!

Nå, det var allt för mig!



Hur tycker ni att det skulle blivit? Vem vill ni ska vinna?

& snart får vi också veta vem den riktiga vinnaren är! Ska ni titta på lördag?





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0