70 år senare...

Ännu en gång känner jag den hemska känslan av att vi människor inte är värda den makt vi har idag. Att vi aldrig läs oss av våra misstag, våra fruktansvärda misstag!!! Jag blir så fruktansvärt arg, men också väldigt rädd. 

Att det andra man ser när man klickat in sig på DNs hemsida är att Jobbik (den högerextemistiska rörelsen som på svenska kan översättas till "Rörelsen för ett bättre Ungern") efterfrågar listor på alla judar i landet... det var en obeskrivlig känsla. Vi lär oss i skolan att förintelsen var en av de värsta sakerna som hänt i världshistorien, och det håller jag med dem om. Vi har lärt oss att se tecknen för att kunna se när något nazistiskt börjar eskalera och bli till något större, värre... men nu då? Jag ser fanimej så mycket tecken angående Ungern, men vad ska man göra? & om högerextremisterna vinner valet 2014, VAD FA-AN kommer att hända då? Att historien, eller i alla fall proceduren innan förintelsen drog igång på allvar, återupprepas knappt 70 år senare är inget annat än tragiskt. Ungerns politik har, under de två senaste åren gjort mig helt galen. Men idag gick Jobbik över gränsen. 

Jag vill så gärna göra någonting. Men vad annat kan man egentligen göra än att bara sitta här i soffan och skriva ett ogenomtänkt men känslofyllt debattinlägg till bloggen? Ska man åka ner till Ungern och säga "Nej! Det här är inte snällt. Gå och ställ er i skamvrån! Åh, vad duktiga ni är! Gå och säg förlåt nu till judarna och zigernarna!!" ??

Skulle inte tro det va... MEN TÄNK om det vore så enkelt.......

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0