Smarrig kikärtsgryta

Idag blev det vegetariskt igen & som jag har längtat! Vi har kommit av oss lite med våra vegetariska söndagar som vi brukade ha förut, som ni kanske minns. Men ibland gör jag min favoritgratäng med bl.a. pasta, aubergine och zucchini. Den är helt underbar! Kanske kan lägga upp receptet någon dag om ni skulle vara intresserade. 

Men idag ville jag göra något annorlunda, som jag aldrig lagat förut & tog faktiskt till mig en riktig utmaning! Vare sig jag eller någon annan i min familj har förut varit så förtjusta i kikärter eller några andra bönor över huvudtaget och då tänkte jag "Nu ska jag göra någonting riktigt gott som gör att vi ändrar inställning till det!". Det blev en kikärts- och kidneyböngryta och tro det eller ej, men det blev faktiskt hur gott som helst!! Det tyckte i alla fall jag och de andra tyckte också det var jättegott. Eller ja, min lillebror vågade knappt smaka för att han redan hade intalat sig att det inte var gott. Tråkmåns! 

Kan skriva upp ingredienserna här, men i och med att jag alltid improviserar så är det inte exakta mängder. Sen är det bara att steka och blanda som man tycker. Brukar alltid börja steka lök, paprika och andra grönsaker för att sedan hälla på vätskan. Men det gör man som man vill, tycker jag! & är det något man inte tycker om, så skippa då det! Men kom ihåg, det är kul att upptäcka lite nya saker ibland också!

- En förp. kikärter
- En förp. kidneybönor
- En röd paprika
- Ca 10 st. champinjoner
- Svarta oliver (så många som man vill ha)
- 3 st. tomater
- En förp. krossade tomater á 500g. 
- En förp. Milda mat extra, lätt & fyllig á 2,5 dl eller veg.alternativ som t.ex. Oatlys "I-mat" 
- 2 st. gula lökar
- 3 st. vitlöksklyftor
- Sweet chili sås efter smak
- Paprikapulver
- Salt
- Peppar
- Chilipeppar
- Tomatpuré, om man tycker att det behövs

Serveras med ris & fetaostkräm som innehåller yoghurt, torkad timjan, fetaost, olivolja & ev. lite salt.


Lycka till! 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0