Gatufotografering

Jag pratade igår om att jag kommit på några idéer inför våren/sommaren & en av dessa idéer är som rubriken lyder - gatufotografering.

Jag har aldrig gatufotograferat endast för gatufotograferandets skull, men när jag tittar igenom mina bilder hittar jag ändå en hel del, som man mer eller mindre har tagit utan att reflektera så mycket över det. Men nu vill jag alltså göra det helhjärtat en eller ett flertal gånger och bara testa på hur det är. Då får jag även användning av mitt teleobjektiv som mestadels ligger i min fotolåda för tillfället. Kuliiiigt! 

För att ingen ska bli förvirrad nu när jag visar lite tidigare gatufoton som jag har tagit så kan jag säga att gatufotografering inte riktigt är vad det låter som. Man gatufotograferar inte bara för att man är ute på en gata, utan det är egentligen en verklighetsskildring av oftast främmande människor i olika miljöer. Det behöver inte vara på en gata, utan det kan även vara en människa ute på landsbygden. Det viktiga är att det är på människor i sitt sammanhang. Men då gatufotografering är en spontan verklighetsskildring så får/bör bilderna inte vara iscensatta eller arrangerade.

Annars är det bara att tuta och köra! & något som många inte vet är att man faktiskt får fotografera okända människor lite hur som helst - så länge det sker på offentlig mark & så länge det inte är kränkande!


Jag tycker att gatufotografering är så intressant! För när jag sitter och tittar tillbaka på bilderna, tittar på alla människor, så kan jag sitta och fundera på vilka dessa människor är, hur deras liv ser ut, vart de var på väg eller vad de tänkte i just det ögonblick då jag fotograferade dem, vad de har varit med om i sitt liv, vad deras drömmar eller innersta hemligheter är. Tänk hur många människor med helt unika liv som lever parallellt, men ändå sammanflätade, i vårt samhälle, i vår värld. Alla med olika livsuppfattningar, olika erfarenheter... det är så häftigt! 

Mvh humanisten/filosofen, lol

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0